‘De weg vooruit is samenwerking met meer online vergaderingen, meer reizen met de trein en minder met het vliegtuig’

Helft van de grote bedrijven heeft aantal zakenvluchten gehalveerd

Bao Menglong / Unsplash

Iets minder dan de helft van de grootste bedrijven ter wereld heeft vorig jaar niet hetzelfde aantal zakenvluchten gemaakt als in 2019, toen het covid-19-virus de wereld even tot stilstand bracht.

Uit onderzoek naar de uitstoot van vliegverkeer blijkt dat bijna de helft van de grote bedrijven na de pandemie niet is teruggevallen op hetzelfde aantal zakenvluchten. Travel Smart stelt dat sommige bedrijven toch lessen uit de pandemie hebben getrokken.

Iets minder dan de helft van de grootste bedrijven ter wereld heeft vorig jaar niet hetzelfde aantal zakenvluchten gemaakt als in 2019, toen het covid-19-virus de wereld even tot stilstand bracht.

De CO2-uitstoot van 104 van de 217 bedrijven die Travel Smart aanduidt als de ‘frequentste vliegers’, kende tussen 2019 en 2022 een halvering. Bedrijven die hun vliegreizen het meest hebben zien dalen zijn technologiegigant SAP (-86 procent), farmaceutisch bedrijf Pfizer (-78 procent) en adviesgroep PwC (-76 procent).

De analyse van Travel Smart, een campagne van mobiliteitskoepel Transport & Environment (T&E), toont meteen ook dat ‘minder vliegen haalbaar is door meer te reizen per trein en een toegenomen gebruik van virtuele vergaderingen’.

Lessen geleerd

Van de 113 overige bedrijven waren er in 2022 21 die meer zakenvluchten inrichtten dan voor corona. De rest zat ongeveer aan de helft van het aantal vlieguren en sommigen kwamen opnieuw dichter in de buurt van de niveaus van 2019. Hiertoe behoren onder meer de financiële reus JP Morgan Chase (-13 procent) en de farmaceutische bedrijven Merck (-17 procent) en Johnson & Johnson (-28 procent). 171 van deze bedrijven hebben geen doelstellingen om de uitstoot van zakenreizen te verminderen.

‘Over het algemeen is het positief om te zien dat zoveel bedrijven niet terugkeren naar het vliegniveau van voor 2019.’

Mochten de 113 meest frequente vliegers hun zakenvluchten in 2022 op de helft van het niveau van 2019 hebben kunnen houden, had dit volgens het onderzoek meer dan 1,8 miljoen extra ton CO2 kunnen besparen.

‘Over het algemeen is het positief om te zien dat zoveel bedrijven niet terugkeren naar het vliegniveau van voor 2019’, zegt Denise Auclair van Travel Smart. ‘De lessen van de pandemie zijn geleerd: de weg vooruit is samenwerking met meer online vergaderingen, meer reizen met de trein en minder met het vliegtuig’. Tegelijk vindt ze het ontmoedigend dat nog steeds veel bedrijven terugkeren naar ‘buitensporig veel vliegen en zo weinig aandacht voor de planeet’.

Maak MO* mee mogelijk.

Word proMO* net als 2798   andere lezers en maak MO* mee mogelijk. Zo blijven al onze verhalen gratis online beschikbaar voor iédereen.

Ik word proMO*    Ik doe liever een gift

Met de steun van

 2798  

Onze leden

11.11.1111.11.11 Search <em>for</em> Common GroundSearch for Common Ground Broederlijk delenBroederlijk Delen Rikolto (Vredeseilanden)Rikolto ZebrastraatZebrastraat Fair Trade BelgiumFairtrade Belgium 
MemisaMemisa Plan BelgiePlan WSM (Wereldsolidariteit)WSM Oxfam BelgiëOxfam België  Handicap InternationalHandicap International Artsen Zonder VakantieArtsen Zonder Vakantie FosFOS
 UnicefUnicef  Dokters van de WereldDokters van de wereld Caritas VlaanderenCaritas Vlaanderen

© Wereldmediahuis vzw — 2024.

De Vlaamse overheid is niet verantwoordelijk voor de inhoud van deze website.