Sportgekke Emiraten verzilveren voetbalgekte

Hotels, winkels, cafeetjes en de luchtvaartmaatschappij van de Verenigde Arabische Emiraten proberen het WK om te zetten in harde dirhams. In het Jumeirah Beach Hotel kan je voor 95.000 dirham (20.500 euro) met zijn tienen alle wedstrijden bekijken, eten en drank inbegrepen. En zelfs in eenvoudige cafeetjes kost een koffie-met-match drie keer meer dan een koffie-zonder.
“Het verzacht het leed dat je nu niet in Duitsland bent. Dit is erg leuk”, zegt Peter Jones, een Britse voetbalfan in Dubai. Hij loopt de hotels af voor de beste deal.

Een eenpersoons-‘seizoensticket’ voetbal van het Jumeirah Beach Hotel zou hem omgerekend 2.160 euro kosten, maar dat is geen bezwaar. “Ik moet Engeland zien spelen en alle andere belangrijke wedstrijden zien. Dit betekent dat ik het op een comfortabele manier kan doen en toch een dolgedraaid juichend publiek om me heen kan hebben om voor de juiste sfeer te zorgen. Geld hier is niet het criterium!”, zegt de Brit.

Het Jumeirah Beach Hotel Dubai heeft in een speciaal voetbalgedeelte 12 televisieschermen geïnstalleerd, buffets en een Sony Playstation zone. Er is plaats voor meer dan 500 voetbalfans. Andere hotels hebben vergelijkbare inspanningen gedaan.

“Ook wij hebben pakketdeals”, zegt Azeez Saleem, de eigenaar van een cafeetje in Sharja. “Ik vraag 10 dirham (2 euro) voor een match en een koffie.” Op normale dagen kost een koffie maar 3 dirham (65 eurocent). Saleem en andere cafeetjes hebben hun eigen “indoor voetbalstadion” opgezet - wat zoveel betekent als anders geschikte stoelen voor een nieuw plasmascherm.

Ze concurreren met het immense scherm van 140 vierkante meter in het FIFA World Cup Fan Park in Dubai. Het ding heeft zo’n 800 miljoen euro gekost en bestaat uit een stadion met plaats voor 3000 fans. Het toegangskaartje varieert in prijs naargelang de wedstrijd.

Ook televisieverkopers en ART, de eigenaar van de uitzendrechten, beleven gouden tijden. “De voorbije maanden hebben we dubbel zoveel tv’s met een LCD-scherm verkocht dan normaal. De meeste klanten willen de Wereldbeker zien en willen de hoogste kwaliteit”, zegt Rajiv Pillai, een showroomverkoper in Dubai.

ART wordt al helemaal slapend rijk. Cafés en restaurants met plaats voor minder dan 20 mensen betalen omgerekend bijna 1.000 euro, grotere plaatsen betalen het dubbele. Hotels moeten per kamer 3 euro afdragen, en zo’n 4.000 euro voor een bar. Voor hotels met vier sterren of meer kosten uitzendrechten nog eens het dubbele.

Heel Dubai heeft het over de pr-stunt van Emirates Airlines om voor meer dan 150 miljoen euro de nieuwe hoofdsponsor van de Internationale Voetbalfederatie (Fifa) te worden. Emirates Airlines werd zo naast Adidas, Hyundai, Sony, Coca-Cola en Visa de zesde hoofdsponsor van de Fifa. De overeenkomst geldt onder andere voor de WK’s 2010 en 2014 en voor alle andere belangrijke Fifa-evenementen in die periode. De Fifa heeft de luchtvaartmaatschappij bijna 20.000 toegangskaarten bezorgd, die de carrier weggeeft als deel van pakketdeals op vluchten naar Duitsland. Tijdens hun vluchten kunnen passagiers van Emirates Airlines live of opgenomen wedstrijden zien.

Ook reisagentschappen, winkels met sportartikelen en het plaatselijke telecombedrijf Etisalat bedenken de gekste dingen om het WK te verzilveren. Er is maar één nadeel. Het jobsportaal GulfTalent.com heeft via een bevraging de nachtmerrie van elke werkgever bevestigd: de productiviteit gaat de dieperik in. Werknemers vragen veel verlofdagen aan, maar erger zijn de gevolgen van de feestjes na de wedstrijden en het slaapgebrek van fans die tot de vroegte uurtjes voor het nieuwe plasmascherm geplakt blijven. (ADR/PD)

Maak MO* mee mogelijk.

Word proMO* net als 2798   andere lezers en maak MO* mee mogelijk. Zo blijven al onze verhalen gratis online beschikbaar voor iédereen.

Ik word proMO*    Ik doe liever een gift

Met de steun van

 2798  

Onze leden

11.11.1111.11.11 Search <em>for</em> Common GroundSearch for Common Ground Broederlijk delenBroederlijk Delen Rikolto (Vredeseilanden)Rikolto ZebrastraatZebrastraat Fair Trade BelgiumFairtrade Belgium 
MemisaMemisa Plan BelgiePlan WSM (Wereldsolidariteit)WSM Oxfam BelgiëOxfam België  Handicap InternationalHandicap International Artsen Zonder VakantieArtsen Zonder Vakantie FosFOS
 UnicefUnicef  Dokters van de WereldDokters van de wereld Caritas VlaanderenCaritas Vlaanderen

© Wereldmediahuis vzw — 2024.

De Vlaamse overheid is niet verantwoordelijk voor de inhoud van deze website.