Chinezen lusten Facebook niet
Ook in China zijn sociale netwerksites nu een onstuitbare opmars bezig. Maar Facebook krijgt er geen voet aan de grond.
Rudy Pieters . 6 april 2009
In de rangschikking van populairste netwerksites in China staan MySpace en Facebook niet eens in de top tien. MySpace staat op een elfde plaats met 6 miljoen gebruikers, ver onder de 50 miljoen die eigenaar Rupert Murdoch voor ogen had. Facebook heeft amper 1,5 miljoen Chinese gebruikers, goed voor een zestiende plaats.
In de top tien staan allemaal Chinese sites. Die hebben allemaal, net zoals Facebook, de voorbije maanden een spectaculaire groei gekend. Zonder tegenstand de grootste sociale netwerksite in China is Qzone, met 376 miljoen gebruikers, vooral tieners. 51.com heeft al 130 miljoen gebruikers en doet het vooral goed bij de volwassenen op het platteland. Chinese studenten gebruiken vooral Xiaonei, goed voor 40 miljoen gebruikers.
Chinese sociale netwerksites begonnen vaak als kopieën van Westerse sites maar hebben ondertussen een eigen, lucratief businessmodel ontwikkeld. Ze hebben meer oog voor de Chinese manier van consumeren, iets waar Facebook en MySpace niet in slagen, zeggen experts George Godula, Richard Yu en David Li op de gerenommeerde blog TechCrunch.
Ze zien bijvoorbeeld hoe toepassingen en advertenties die aan sociale netwerksites worden toegevoegd veel agressiever te werk gaan, iets wat door de Chinese gebruikers getolereerd wordt. Een nieuwe toepassing treedt pas in werking als de gebruiker eerst zijn vrienden heeft uitgenodigd, wat de verspreiding exponentieel versnelt. Gebruikers moeten bovendien veel nadrukkelijker reageren op advertenties, iets wat in op de Westerse markt minder gewoon is. De sociale netwerksites laten de ontwikkelaars van applicaties ook flink betalen.
In de top tien staan allemaal Chinese sites. Die hebben allemaal, net zoals Facebook, de voorbije maanden een spectaculaire groei gekend. Zonder tegenstand de grootste sociale netwerksite in China is Qzone, met 376 miljoen gebruikers, vooral tieners. 51.com heeft al 130 miljoen gebruikers en doet het vooral goed bij de volwassenen op het platteland. Chinese studenten gebruiken vooral Xiaonei, goed voor 40 miljoen gebruikers.
Chinese sociale netwerksites begonnen vaak als kopieën van Westerse sites maar hebben ondertussen een eigen, lucratief businessmodel ontwikkeld. Ze hebben meer oog voor de Chinese manier van consumeren, iets waar Facebook en MySpace niet in slagen, zeggen experts George Godula, Richard Yu en David Li op de gerenommeerde blog TechCrunch.
Ze zien bijvoorbeeld hoe toepassingen en advertenties die aan sociale netwerksites worden toegevoegd veel agressiever te werk gaan, iets wat door de Chinese gebruikers getolereerd wordt. Een nieuwe toepassing treedt pas in werking als de gebruiker eerst zijn vrienden heeft uitgenodigd, wat de verspreiding exponentieel versnelt. Gebruikers moeten bovendien veel nadrukkelijker reageren op advertenties, iets wat in op de Westerse markt minder gewoon is. De sociale netwerksites laten de ontwikkelaars van applicaties ook flink betalen.
Maak MO* mee mogelijk.
Word proMO* net als 2798 andere lezers en maak MO* mee mogelijk. Zo blijven al onze verhalen gratis online beschikbaar voor iédereen.
Meer verhalen
-
Nieuws
-
Nieuws
-
Nieuws
-
Reportage
-
Nieuws
-
Analyse