Brazilië is een van grootste klimaatvervuilers geworden

De laatste vijf jaar is Brazilië gaan behoren tot de groep van grootste klimaatvervuilers ter wereld. De ontbossing is verminderd maar in tien jaar tijd is het aantal auto’s er verdubbeld.

  • CC Milton Jung Verkeer op de Avenida 23 de Maio in Sao Paulo. Er rijden nu meer dan 50 miljoen auto's op de Braziliaanse wegen. CC Milton Jung

Het aantal wagens in Brazilië is gegroeid van 24,5 miljoen in 2001 naar 50,2 miljoen 2012, blijkt uit een rapport van het Observatorium van de Grootsteden, een Braziliaanse overheidsinstelling, dat gisteren is gepubliceerd. Dat is een verdubbeling. Bij motorfietsen is de groei nog forser: van 4,5 miljoen naar 19,9 miljoen.

In dezelfde periode groeide de bevolking met net geen 12 procent.

Belastingvrijstelling op auto’s

De klimaatvervuiling in Brazilië heeft stilaan de kenmerken van die in rijke landen, zegt José Marengo, een van de auteurs van het VN-klimaatrapport dat op 30 september gepubliceerd werd.

Dat komt deels doordat industrie en consumptie fors groeien. De belastingvrijstelling op auto’s en motorfietsen heeft een positieve impact gehad op de economische groei. Maar tegelijk groeide het wagenpark spectaculair aan.

“Dat is zorgwekkend want het is waar we bij de ontwikkelde landen altijd kritiek op hebben”, zegt Marengo, die in het Nationaal Instituut voor Ruimteonderzoek het Centrum voor Aardsysteemwetenschap leidt.

Minder ontbossing

De groei van het wagenpark staat in contrast tot de afremming van de ontbossing in Brazilië, iets waarover de overheid zich vaak op de borst klopt. Eind vorige maand meldde onderminister van Onderzoek Carlos Nobre dat het land van 2005 tot 2010 zijn uitstoot van broeikasgassen met 38,4 procent heeft kunnen verminderen, dankzij de terugval van de ontbossing in het Amazonewoud.

Tot 2009 was de ontbossing verantwoordelijk voor 60 procent van de klimaatvervuiling in Brazilië. De verbranding van fossiele brandstoffen kwam op de tweede plaats. Nu duiken nieuwe problemen op.

“Als we een uitgebreid, betrouwbaar en comfortabel openbaar vervoer hadden, dan zouden de mensen hun auto thuis laten”, zegt Marengo. “Maar op bepaalde uren is reizen met de metro in São Paulo of in Rio de Janeiro een echte vernedering.”

Sergio Leitão Greenpeace-Brazilië wijst ook op de Braziliaanse plannen om naar olie te boren in de pre-zoutlagen voor de kust. “We beginnen met de exploitatie van pre-zoutolie en onze steden kreunen onder de auto’s.” Terwijl de rest van de wereld naar nieuwe energiemodellen zoekt, gaat Brazilië de andere richting uit, zegt hij. “Het baart ons zorgen dat de olie in Brazilië wordt gezien als de grote economische kans van de toekomst.”

Maak MO* mee mogelijk.

Word proMO* net als 2781   andere lezers en maak MO* mee mogelijk. Zo blijven al onze verhalen gratis online beschikbaar voor iédereen.

Ik word proMO*    Ik doe liever een gift

Met de steun van

 2781  

Onze leden

11.11.1111.11.11 Search <em>for</em> Common GroundSearch for Common Ground Broederlijk delenBroederlijk Delen Rikolto (Vredeseilanden)Rikolto ZebrastraatZebrastraat Fair Trade BelgiumFairtrade Belgium 
MemisaMemisa Plan BelgiePlan WSM (Wereldsolidariteit)WSM Oxfam BelgiëOxfam België  Handicap InternationalHandicap International Artsen Zonder VakantieArtsen Zonder Vakantie FosFOS
 UnicefUnicef  Dokters van de WereldDokters van de wereld Caritas VlaanderenCaritas Vlaanderen

© Wereldmediahuis vzw — 2024.

De Vlaamse overheid is niet verantwoordelijk voor de inhoud van deze website.