In de originele versie heeft Ljoebov, de verpauperde eigenares van een kersentuin, zich in de schulden gewerkt. Haar tuin is het trotse erfgoed van de familie en verbeeldt de traditie, die ze niet wil opgeven om uit de schulden te geraken. Lopachin, een koopman van de lagere sociale klasse, koopt de kersentuin en kapt de bomen om plaats te maken voor vakantiehuisjes.
‘De vraag die Tsjechov stelde, is zowel actueel als universeel’, vertelt De Cock.
‘Namelijk: is vooruitgang een goede of slechte keuze? De wereld verandert en we moeten keuzes maken. Vraag is hoe je dat aanpakt en hoever je daarin gaat. Blijf je zitten of handel je, met de kans tegen de muur te botsen? En wat betekent vooruitgang? Vanuit onze westerse blik vertalen we vooruitgang in begrippen als liberalisering, mondialisering, vrije markteconomie… Iemand die de zee oversteekt om in Lampedusa te geraken, geeft andere codes aan vooruitgang.’
Decoderen
Serisse geeft geen antwoorden en heeft eerder de functie om te decoderen en overheersende denkbeelden te slopen. ‘De wereld verandert en de Europeaan mag dan pretenderen een wereldburger te zijn, hij wil wel niet dat zijn land overspoeld wordt door immigranten. De wereld is dus ondanks alle veranderingen een conservatieve plek, waar nationalisme een rem zet op solidariteit.’
De Cock reisde naar Senegal in het kader van theaterworkshops, journalistieke research over bootvluchtelingen en zijn vorige productie Febar. Serisse is zijn eerste volwaardige samenwerking met het Senegalese gezelschap Fotti.
‘De keuze om uitgerekend een bewerking van De Kersentuin te brengen is organisch gegroeid’, zegt De Cock. ‘In eerdere workshops hadden we al met het stuk gewerkt –de Senegalese auteurs hadden er nog nooit van gehoord. Het leidde tot veel debatten en gesprekken die de denkbeelden blootlegden waarmee we zijn grootgebracht. Een voorbeeld: we plakken automatisch woorden als cultuur op het Noorden en ontwikkeling op het Zuiden. En juist doordat we die denkbeelden gesloopt hebben, zijn we tot een volwaardige samenwerking gekomen. Doel is een echte universele interpretatie van Tsjechovs Kersentuin.’