Aftellen naar het einde van de VW Kever

Een onheilstijding uit Wolfsburg heeft de Mexicaanse hobbyclubs gewijd aan de cultus van de Volkswagen Kever in diepe rouw gestort. De top van het Duitse autoconcern maakte bekend dat op 30 juli definitief de allerlaatste Kever van de band rolt in de enige fabriek ter wereld waar hij nog wordt gemaakt: het Mexicaanse Puebla. De leden van de KDF Wagen Club hebben alvast een rouwparade aangekondigd van kevers met zwarte linten.

Dit is slecht, zeer slecht nieuws. Hoe kan je nu de productie stopzetten van een juweeltje als de kever. Het is meer dan een gewone auto, het is een symbool, zegt Joel Amaya van de KDF Wagen Club in Mexico. KDF staat voor “Kraft durch Freude”, de vrijetijdsorganisatie voor arbeiders onder het naziregime. In 1934 vroeg Adolf Hitler aan ingenieur Ferdinand Porsche een wagen voor het volk te ontwikkelen die betrouwbaar was en niet meer als 1000 mark zou kosten. Het bekende eivormige resultaat met de koepelvorm, de ronde koplampen en de motor achteraan werd na het einde van Wereldoorlog II en de privatisering van de Volkswagenfabriek het eerste succesvolle exportproduct van het Wirtschaftswunder West-Duitsland.

Minder bekend is dat de nazi-regering voor militaire doeleinden ook enkele alternatieve modellen liet ontwikkelen. de Kuebelwagen, een soort jeep, was bestemd om de woestijnen van Afrika en Centraal-Azië te doorkruisen en de Schwimmwagen was de amfibieversie van de kever. In Europa en de Verenigde Staten werd het wagentje een geliefd speeltje in races en stunts. Een fotogeniek exemplaar, Herbie genaamd, schopte het zelfs tot hoofdrolspeler in een reeks films over een dolle Kever. In Duitsland stopte men met de productie in de jaren zeventig. In 1998 lanceerde het autoconcern de nieuwe kever, die veiliger, sneller en aerodynamischer is dan zijn voorganger

In Mexico is de oude Kever echter nog altijd een ware “volkswagen”, gewaardeerd om zijn eenvoudige mechaniek en robuustheid. Het grootste deel van de Kevervloot rijdt als taxi rond in Mexico-Stad en draagt daar bij tot de legendarische luchtvervuiling. De stadsregering heeft nu een maatregel klaar om tegen 2005 enkel nog taxi’s met vier deuren toe te laten. Niemand verwacht echter dat de regeling het straatbeeld in een klap zal veranderen. De Kever, in het Spaans vocho, escarabajo of fusca genoemd, heeft honderden fanclubs in Mexico. Ze worden overkoepeld door een nationaal coördinatiecentrum van Vocheros-clubs. Er is ook en glossy magazine dat Vochomania heet.

Volkswagen stop met de productie van zijn succesproduct – 22 miljoen verkochte exemplaren wereldwijd - omdat het niet meer is opgewassen tegen de concurrentie. In 2002 werden er slechts 23.000 verkochte, tegenover 100.000 in 1993. De allerlaatste Kever die op 30 juli van de band rolt, gaat rechtstreeks naar het Volkswagen-museum in het Wolfsburg. De andere exemplaren worden op de markt gebracht als collector’s items en kosten 8400 dollar per stuk (7400 euro). Het autoconcern heeft de laatste gelukkige eigenaars beloofd nog tien jaar lang originele wisselstukken te zullen produceren.

In Mexico heeft zich in de voorbije jaren een omvangrijke markt van namaakwisselstukken ontwikkeld. De onderdelen zijn weliswaar niet zo kwalitatief hoogstaand als de originelen uit Duitsland, maar kosten slechts een fractie van de prijs. Voor de meeste taxichauffeurs is prijs een doorslaggevend argument. Sommige mechanici hebben de Kever zo goed in de vingers, dat ze op bestelling een heel nieuw exemplaar kunnen bouwen, een piraat-Kever zeg maar. Het ziet er dus naar uit dat Herbie ook lang na zijn officiële overlijden in licht gemuteerde vorm zal blijven voortleven in Mexicaanse garages.

Diego Cevallos en Mattias Creffier

xml=3

Ref: la cr tr

Maak MO* mee mogelijk.

Word proMO* net als 2781   andere lezers en maak MO* mee mogelijk. Zo blijven al onze verhalen gratis online beschikbaar voor iédereen.

Ik word proMO*    Ik doe liever een gift

Met de steun van

 2781  

Onze leden

11.11.1111.11.11 Search <em>for</em> Common GroundSearch for Common Ground Broederlijk delenBroederlijk Delen Rikolto (Vredeseilanden)Rikolto ZebrastraatZebrastraat Fair Trade BelgiumFairtrade Belgium 
MemisaMemisa Plan BelgiePlan WSM (Wereldsolidariteit)WSM Oxfam BelgiëOxfam België  Handicap InternationalHandicap International Artsen Zonder VakantieArtsen Zonder Vakantie FosFOS
 UnicefUnicef  Dokters van de WereldDokters van de wereld Caritas VlaanderenCaritas Vlaanderen

© Wereldmediahuis vzw — 2024.

De Vlaamse overheid is niet verantwoordelijk voor de inhoud van deze website.