Verrassend: meer auto’s in de stad na komst Uber
De komst van ridesharingbedrijven als Uber doet het aantal auto’s in steden niet dalen. Integendeel: cijfers in de VS tonen zelfs een lichte stijging in het aantal inschrijvingen.
‘De verwachting was dat mensen minder voertuigen zouden bezitten zodra ze toegang zouden krijgen tot deze alternatieve transportmodus’, zegt Jeremy Michalek, hoogleraar Techniek en Openbaar Beleid aan de Carnegie Mellon University. ‘Maar dat is niet wat we in de gegevens zien. Een mogelijke verklaring zou kunnen zijn dat er een effect is aan de andere zijde: wanneer iemand die op het punt staat om zich een auto te kunnen veroorloven, nu een stimulans krijgt om die te kopen en er wat geld mee te verdienen. Die hogere aanschaf van voertuigen door Uber- en Lyft-chauffeurs kan dus het effect ongedaan maken dat minder mensen een personenwagen kopen.’
De vraag is of we na de pandemie terugkeren naar het soort reispatronen en keuzes van vóór de pandemie.
De wetenschappers onderzochten ook de impact op het openbaar vervoer. Daaruit blijkt geen significant effect wat het gemiddelde betreft, maar wel een afname van de keuze voor openbaar vervoer in steden met een hoger inkomen en minder gezinnen. ‘Dat suggereert dat in een stad waar mensen meer budget hebben en minder kinderen, ze het niet erg vinden om meer te betalen voor een handiger vervoermiddel’, zegt Michalek. ‘Ze hoeven zich ook geen zorgen te maken over een kinderzitje.’
Blijf op de hoogte
Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en blijf op de hoogte van het mondiale nieuws
Invloed pandemie
Blijf op de hoogte
De onderzoekers wijzen er wel op dat hun data-analyse zich beperkt tot de periode voor covid-19, en de patronen vrijwel zeker zijn veranderd als gevolg van de pandemie.
‘Natuurlijk heeft de pandemie enorme veranderingen veroorzaakt in Uber-en Lyft-ritten, openbaar vervoer en transporttrends in het algemeen’, zegt Michalek. ‘Nu veel werknemers van thuis uit werken en vele anderen ervoor kiezen om hun eigen voertuigen te gebruiken, is het aantal klanten afgenomen’, zegt Michalek. ‘De vraag is: als de pandemie eenmaal achter de rug is, keren we dan terug naar het soort reispatronen en keuzes van vóór de pandemie, of zijn er systemische veranderingen omdat mensen hun gedrag permanent hebben veranderd? We zullen het pas zeker weten als we het zien gebeuren.’
Maak MO* mee mogelijk.
Word proMO* net als 2790 andere lezers en maak MO* mee mogelijk. Zo blijven al onze verhalen gratis online beschikbaar voor iédereen.
Meer verhalen
-
Nieuws
-
Nieuws
-
De Ontwikkelaars
-
Reportage
-
Nieuws
-
Nieuws