Auto verbruikt gemiddeld 39 procent meer dan aangegeven

public domain (CC0)

Een auto verbruikt gemiddeld 39 procent meer brandstof dan de officiële cijfers van de fabrikant aangeven, en stoot dus ook veel meer uit.

Een auto verbruikt gemiddeld 39 procent meer brandstof dan de officiële cijfers van de fabrikant aangeven, en stoot dus ook veel meer uit. Dat blijkt uit cijfers van de International Council on Clean Transportation (ICCT).

“Het is voor het eerst sinds het begin van onze onderzoeken in 2012 dat we een kleine vermindering zien in de kloof tussen het officiële en werkelijke verbruik, tot 39 procent”, zegt Uwe Tietge, onderzoeker bij ICCT Europa en hoofdauteur van de studie. “Tot nog toe was die kloof jaar na jaar gegroeid.”

De laatste update van de ICCT is gebaseerd op statistieken van meer dan 1,3 miljoen voertuigen in acht Europese landen. Die statistieken zijn afkomstig uit vijftien verschillende bronnen, waaronder consumentenfora, fleetbeheerders als LeasePlan en tests door gespecialiseerde magazines en websites.

Ondanks de recente bescheiden daling is de kloof meer dan vier keer groter geworden sinds 2001, en goed voor 400 euro per jaar aan extra brandstofkosten voor een gemiddeld voertuig. De groei van die kloof betekent dat de daling in CO2-emissies die de autosector op papier heeft gerealiseerd, in werkelijkheid maar de helft zo groot is.

De ICCT-onderzoekers vermoeden dat de toegenomen argwaan tegenover de verbruiks- en emissietests een van de redenen is voor de vermindering van het verschil.

De ICCT-onderzoekers vermoeden dat de toegenomen argwaan tegenover de verbruiks- en emissietests een van de redenen is voor de vermindering van het verschil. “Maar het kan ook dat de fabrikanten hun CO2-doelstellingen voor het jaar 2015 gehaald hebben en er nu minder wetgevende druk is om de CO2-score van hun nieuwe voertuigen te verminderen tot de volgende set doelstellingen tegen 2020”, zegt Peter Mock, directeur van ICCT.

Eind 2018 bereikten de Europese Commissie, het Europees Parlement en de lidstaten een politiek akkoord over bindende CO2-doelstellingen voor nieuwe voertuigen tegen 2025 en 2030. Een van de bepalingen daarin is dat de CO2-uitstoot van nieuwe auto’s met 37,5 procent moet dalen tussen 2021 en 2030.

De EU heeft daarbij geleerd van vorige fouten, zegt Mock, en verplicht fabrikanten om metingen rond brandstofverbruik en CO2-emissies op het terrein vanaf 2021 publiek te maken. “Het is nu cruciaal dat die metingen op een transparante manier beschikbaar zijn voor zowel consumenten als onderzoekers”, zegt Mock. “De Europese commissie moet ook snel een methode ontwikkelen om fabrikanten te bestraffen als ze onrealistisch lage verbruikscijfers opgeven, om de kloof tussen theoretische en reële cijfers niet alleen te stabiliseren, maar in de toekomst ook te verkleinen.”

Maak MO* mee mogelijk.

Word proMO* net als 2790   andere lezers en maak MO* mee mogelijk. Zo blijven al onze verhalen gratis online beschikbaar voor iédereen.

Ik word proMO*    Ik doe liever een gift

Met de steun van

 2790  

Onze leden

11.11.1111.11.11 Search <em>for</em> Common GroundSearch for Common Ground Broederlijk delenBroederlijk Delen Rikolto (Vredeseilanden)Rikolto ZebrastraatZebrastraat Fair Trade BelgiumFairtrade Belgium 
MemisaMemisa Plan BelgiePlan WSM (Wereldsolidariteit)WSM Oxfam BelgiëOxfam België  Handicap InternationalHandicap International Artsen Zonder VakantieArtsen Zonder Vakantie FosFOS
 UnicefUnicef  Dokters van de WereldDokters van de wereld Caritas VlaanderenCaritas Vlaanderen

© Wereldmediahuis vzw — 2024.

De Vlaamse overheid is niet verantwoordelijk voor de inhoud van deze website.